-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42566 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

پيامبران دانش معجزه را از كجا آورده اند؟

معجزه به معناي عاجز كننده و امر خارق عادت است كه توسط پيامبر و يا وصيّ او بروز مي كند و ديگران از آوردن آن ناتوانند. معجزه اختصاص به پيامبران دارد.(1) ابوبصير گويد: خدمت امام صادق(ع) عرض كردم: به چه سبب خداوند معجزه را در اختيار پيامبران و شما (پيشوايان معصوم) قرار داده است؟ فرمود: تا دليل باشد بر صدق دعوي آن كه مي گويد من از جانب خداوند مي باشم؛ معجزه آيت خداوند است كه جز به دست پيامبران و حجت هاي خود بر روي زمين نسپارد تا بدين وسيله راستي راستگويان و دروغ دروغگويان ثابت گردد.(2)

از تعريف معجزه و اين روايت استفاده شد كه معجزه كار خداوند است و هرگاه مصلحت دانست و حكمت اقتضا كرد، معجزه را اعطا مي كند، بر اين اساس منشأ غيبي و وَحْياني داشته و از اسرار غيب مي باشد. خداوند به پيامبران خود وحي مي كند كه به حسب اوضاع زمان از معجزه الهي استفاده كنند. پيامبران نيز به فرمان خدا و اراده او معجزه مي آفرينند، از اين رو دانش پيامبران به معجزه و از راه وحي بوده(3) و برخي از فعاليت هاي غير معمول مانند سحر، ابتكار نوابغ و فعاليت مرتاضان تفاوت بنيادي دارد؛ زيرا اين دسته از فعاليت ها در اثر تعلّم و تربيت و تحمل سختي ها و رشد فكر انسان ها شكل مي گيرد، و حال آن كه معجزه منشأ وحي الهي داشته و علم به آن اكتسابي نيست.

در هنگام بهانه جويي مشركان كه چرا پيامبر معجزه نمي آورد، خداوند خطاب به پيامبر فرمود: مي گويند چرا معجزه اي از پروردگارش بر او نازل نمي شود؟ بگو: غيب (معجزه) براي خدا و به فرمان او است. شما در انتظار باشيد و من هم با شما در انتظارم.(4)

پي نوشت ها:

1. معارف و معاريف، ج 9، ص 482؛ دانشنامه قرآن، ج 2، ص 2103.

2. همان.

3. تفسير نمونه، ج 8، ص 253.

4. يونس (10) آية 20؛ تفسير نمونه، ج 8، ص 252.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.